onsdag 12. august 2009

Hestmannens potens!


For de uvitende er Hestmannen en øy på Helgelandskysten, en øy med egenart, ikke bare i form og fasong, men han figurerer også som sagnomsust røver i sagnet om Lekamøya. I sagnet forelsker han seg i lekamøya en kveld hun bader sammen med sine 7 søstre. I full rustning forsøker han å røve lekamøya, som flykter hals over hode sammen med sine søstre. Under flukten sørover gir 7 av søstrene opp nede ved Alstadhaug, mens Lekamøya flykter videre. Enden på sagnet er at Skarsfjellgubben redder henne. Hvordan kan du lese her: http://www.leka.kommune.no/Meny/Saga/lekamoya.htm.

Altså jeg ville undersøke om Hestmannens potens stod til troende- i følge sagnet.

Som sagt så gjort; med sykkel og sekk gikk jeg ombord i "Lurøyprinsessa" som skulle frakte meg til den sagnomsuste øya. Allerede på Tonnes, siste stopp før, merket jeg at noe ikke stemte-energien dalte og hmm, jeg undret meg.

Etter å ha syklet øya på kryss og ikke på tvers, skjønte jeg hvorfor, hestmannen er oppskrytt!! (se bildet nedenfor) Hva synes dere? Øya virket halvdød, uten butikk, nedlagt skole og barnehage, folketom og STILLE som bare det. Men jeg kosa meg- det må sies! Jeg spiste min formiddagsmat i rolige omgivelser, og nøt synet av nobody.
























Heldigvis har naturen begunstiget øya med både fjell og strand som hever total
inn-trykket betraktelig. I støvler klatret jeg ikke veldig høyt,men høyt nok til å nyte en flott utsikt. Hestmannen har en naturlig potens, men noen må hjelpe øya på gli, så at den blomstrer igjen..

1 kommentar:

  1. heia, så fin blogg du har fått! Spørs om Hestmannen må revitaliseres, men det ble skjønne bilder! Hilsen Marte

    SvarSlett